KiVa-programma

Op de Nutsbasisschool willen wij kinderen de kans geven zich zowel intellectueel, creatief als emotioneel optimaal te ontwikkelen. In het kader van de bevordering van een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling hebben wij op de Nutsbasisschool gekozen voor het KiVa-programma.

KiVa biedt een schoolbreed programma, gericht op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel, want “Samen maken we er een gezellige school van”.

KiVa is bewezen effectief in het verbeteren van het pedagogische schoolklimaat, het tegengaan van pesten en verhogen van het welbevinden van de leerlingen. Het is goedgekeurd door de Onderwijsinspectie en het Nederlands Jeugdinstituut. Daarnaast doet de Rijksuniversiteit Groningen blijvend onderzoek naar KiVa, zodat het programma steeds beter wordt.

De afkorting KiVa is afgeleid van de Finse woorden "Kiusaamista Vastustava" en betekent "tegen pesten". Het woord 'kiva' betekent 'leuk', 'fijn' of 'tof'.

Meer weten over KivA? Kijk op
KiVa (kivaschool.nl).