De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 konden vier weken
lang op de woensdagochtend hun talenten ontdekken en/of kennismaken met
uiteenlopende leerzame en uitdagende activiteiten. Op de Nutsbasisschool worden
twee series Talentenateliers per schooljaar verzorgd. Het maakt onderdeel uit
van het reguliere lesaanbod.
De kinderen konden van te voren een keuze maken uit
verschillende thema's; ook dit keer was het aanbod heel divers. Ze konden o.a..
kiezen uit: leren programmeren, naaicursus (met naaimachine), beeldje maken,
minimagazine ontwerpen, de natuur in, weeratelier, schilderen op doek à la van
Gogh en Kandinsky, natuur/scheikunde experimenten, data science, de boerderij
en natuurlijk het favoriete onderdeel koken. Het leverde heerlijke geuren en
mooie creaties op.
Deze keer zaten er zelfs twee uitstapjes bij. Een ouder
verzorgde het atelier "data science". Deze ouder werkt bij het Centraal Bureau
voor de Statistiek (CBS) en had een lessenserie voor de basisschool ontwikkeld.
Tijdens het atelier gingen ze o.a. aan de slag met data en het bouwen van
maquettes. Uiteindelijk presenteerden ze hun ideeën bij het CBS, tijdens hun
bezoek daar. Dat was een bijzondere ervaring! De leerlingen die het atelier "Op de boerderij" volgden gingen op stap naar
een echte boerderij . Na 3 theorie lessen op school, was het erg leerzaam en
leuk om daarna in de "levende" praktijk te zien hoe het eraan toegaat
op een boerderij. De leerlingen vonden het geweldig.
Nog twee voorbeelden van ateliers:
- Een vader verzorgde het atelier "Alles over
bloemen". De kinderen leerden waar de verschillende bloemen vandaan komen,
er werd een vaas beschilderd en zelfs een echt boeket gemaakt.
- Bij het atelier "Wie ben ik? Dit ben ik!" ging
een aantal kinderen van groep 7/8 op zoek naar de kracht in zichzelf. Dat was
een diepgaand en waardevol atelier en tevens een mooie bouwsteen en
voorbereiding op de middelbare school.
Tijdens deze woensdagochtenden hing een extra vrolijke en
gezellige sfeer in de gangen en lokalen van de Nuts. De kinderen werden
uitgedaagd en waren actief bezig met het zelf gekozen thema. Ze leerden nieuwe
vaardigheden en ontdekten wellicht een nieuw talent.
De ateliers werden verzorgd door leerkrachten, ouders,
oma's en opa's. De school vindt het geweldig dat ouders en grootouders tijd
vrij maken om vol enthousiasme hun kennis en talent over te dragen op de
kinderen tijdens deze ateliers.
De leerlingen en de school kijken nu al uit naar de
volgende serie Talentenateliers!