Categorie Nieuws

Sorteren op:
TitelDatumPopulariteitActiefReacties
Informatie betreffende lockdown rond kerstvakantie
Rookvrij schoolterrein per 1 januari 2021
Bestuur Nutsbasisschool fuseert met scholengroep Panta Rhei
Pagina 3 van 3Eerste   Vorige   1  2  [3]  Volgende   Laatste

De Nutsbasisschool vindt leesplezier erg belangrijk. Daarom nodigen zij ieder jaar schrijvers uit op school. Afgelopen vrijdag stond auteur Barbara Scholten voor de groepen 5 t/m 8. Zij begon met een quiz en vertelde leuke verhalen over haar boek "Oma Luchtbuks". Ineens willen alle kinderen dit boek lezen.

Gelukkig voor hen komt vrijdag 14 oktober The Readshop Voorschoten met een boekenkraam op school. Ook komt op 26 oktober jaar nieuwste boek uit: “Donnie Donut”.

Voor de groepen 1 t/m 4 kwam Rian Visser. Zij vertelde over haar dichtbundel “Alle wensen van de Wereld”, daarna maakte ze met de kinderen een animatiefilm met een leerling in de hoofdrol. Ook kwamen de leuke boekenpersonages Zar en Blitz aan bod. Dit zijn favoriete boeken van de kinderen van groep 3 en 4. Ze sloot af met het boek “Het geheim van de groene straat”.

Dit is een mooie start voor de Kinderboekenweek Gi-Ga-Groen waar deze week mee gestart wordt. Op het podium staat nu midden in de school een boomhut. Hierin komen de komende weken allerlei kamers over een kinderboek. Maar hoe komt er nu een boom middenin de school? Ook lopen er allerlei boekpersonages rond op school? Zou mevrouw Hekster (uit: “Het geheim van de groen straat”) er iets mee te maken hebben?

Schrijvers Rian Visser (links) en Barbara Scholten (rechts)

De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 konden vier weken lang op de woensdagochtend hun talenten ontdekken en/of kennismaken met uiteenlopende leerzame en uitdagende activiteiten. Op de Nutsbasisschool worden twee series Talentenateliers per schooljaar verzorgd. Het maakt onderdeel uit van het reguliere lesaanbod.

De kinderen konden van te voren een keuze maken uit verschillende thema's; ook dit keer was het aanbod heel divers. Ze konden o.a.. kiezen uit: leren programmeren, naaicursus (met naaimachine), beeldje maken, minimagazine ontwerpen, de natuur in, weeratelier, schilderen op doek à la van Gogh en Kandinsky, natuur/scheikunde experimenten, data science, de boerderij en natuurlijk het favoriete onderdeel koken. Het leverde heerlijke geuren en mooie creaties op.

Deze keer zaten er zelfs twee uitstapjes bij. Een ouder verzorgde het atelier "data science". Deze ouder werkt bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en had een lessenserie voor de basisschool ontwikkeld. Tijdens het atelier gingen ze o.a. aan de slag met data en het bouwen van maquettes. Uiteindelijk presenteerden ze hun ideeën bij het CBS, tijdens hun bezoek daar. Dat was een bijzondere ervaring! De leerlingen die het atelier "Op de boerderij" volgden gingen op stap naar een echte boerderij . Na 3 theorie lessen op school, was het erg leerzaam en leuk om daarna in de "levende" praktijk te zien hoe het eraan toegaat op een boerderij. De leerlingen vonden het geweldig.

Nog twee voorbeelden van ateliers:
- Een vader verzorgde het atelier "Alles over bloemen". De kinderen leerden waar de verschillende bloemen vandaan komen, er werd een vaas beschilderd en zelfs een echt boeket gemaakt.
- Bij het atelier "Wie ben ik? Dit ben ik!" ging een aantal kinderen van groep 7/8 op zoek naar de kracht in zichzelf. Dat was een diepgaand en waardevol atelier en tevens een mooie bouwsteen en voorbereiding op de middelbare school.

Tijdens deze woensdagochtenden hing een extra vrolijke en gezellige sfeer in de gangen en lokalen van de Nuts. De kinderen werden uitgedaagd en waren actief bezig met het zelf gekozen thema. Ze leerden nieuwe vaardigheden en ontdekten wellicht een nieuw talent.

De ateliers werden verzorgd door leerkrachten, ouders, oma's en opa's. De school vindt het geweldig dat ouders en grootouders tijd vrij maken om vol enthousiasme hun kennis en talent over te dragen op de kinderen tijdens deze ateliers.

De leerlingen en de school kijken nu al uit naar de volgende serie Talentenateliers!

Wethouder René Zoetemelk heeft op woensdagochtend 14 september het SCHOOL op SEEF verkeersveiligheidslabel aan de Nutsschool uitgereikt. Naast de uitreiking van het verkeersveiligheidslabel was er aandacht voor het vernieuwde verkeersplein bij de kleuters en de Schoolbrengweek.

Het verkeersveiligheidslabel ‘School op Seef’ krijgt een school niet zomaar. Voor het label moet een school aan veel eisen voldoen op het gebied van verkeersonderwijs en verkeersveiligheid. De Nutsschool is door de ROV Zuid-Holland beoordeeld op een aantal activiteiten: planmatige aanpak en organisatie, ouderbetrokkenheid en verkeersonderwijs en schoolomgeving en school-thuisroutes. De Nutsschool heeft voor alle drie de activiteiten erg veel punten gehaald. De gemeente Voorschoten is dan ook supertrots op de Nutsschool en haar leerlingen gezien de mooie score die zij op alle onderdelen hebben behaald.

Het is niet de eerste keer dat een bestuurslid op bezoek is bij de Nutsschool. De Nutsschool heeft de verkeersveiligheid en verkeerseducatie hoog in het vaandel staan en gaat structureel met dit onderwerp aan de slag. Het is dan ook al de vierde keer dat ze dit verkeersveiligheidslabel ontvangen.